Jakie elementy strony są objęte audytem SEO?

 w Ogólne

Kompleksowy audyt SEO obejmuje szczegółowe przeanalizowanie całej struktury i treści na stronach pod kątem elementów, które są ważne dla ustalenia pozycji witryny w wyszukiwarkach. Jego celem jest wyznaczenie mocnych oraz słabych stron serwisu, stworzenie zaleceń optymalizacyjnych, czego efektem jest m.in. poprawa widoczności oraz zwiększenie liczby wejść na stronę przez użytkowników. W artykule przedstawiamy główne elementy strony, na które należy zwrócić uwagę podczas wykonywania audytu SEO.

Audytowanie strony zacznij od kodu źródłowego

Podstawowym elementem witryny, który należy przeanalizować podczas audytu SEO, jest kod źródłowy. Warto sprawdzić poprawność wyświetlania serwisu w różnych przeglądarkach oraz na urządzeniach, weryfikując kod strony pod względem zgodności ze standardami W3C. Istotna staje się również szczegółowa analiza struktury nagłówków oraz nasycenie ich odpowiednimi słowami kluczowymi. Nie wolno także zapominać o meta tagach – dobrze zoptymalizowana witryna powinna mieć uzupełnione wszystkie znaczniki title oraz description, dzięki czemu strona jest lepiej widoczna i przyjazna dla użytkowników wyszukiwarek. Poprawnie zoptymalizowany kod źródłowy powinien również wpłynąć pozytywnie na szybkość ładowania się strony.

Struktura serwisu

Wykonując audyt strony www, należy także zwrócić uwagę na strukturę serwisu, w tym przede wszystkim adresy URL. Zaleca się, aby wszystkie adresy w witrynie były przyjazne, a przez to bardziej dostępne zarówno dla robotów Google’a, jak i dla użytkowników. Warto sprawdzić też, czy każda podstrona w witrynie jest dostępna. Jeśli dana podstrona nie istnieje, najlepiej ustawić przekierowanie 301. Trzeba także zweryfikować poprawność pliku robots.txt oraz mapy witryny (a jeżeli ich nie ma, zaleca się ich jak najszybsze utworzenie).

Content na stronie

Analizując stronę, nie sposób pominąć znajdujących się na niej treści. Dla Google’a bardzo istotna jest unikalność tekstów, dlatego koniecznie trzeba sprawdzić, czy zamieszczony content nie jest duplikatem, czy jest wyczerpujący (m.in. pod względem wartości współczynnika ilości treści względem kodu) oraz zoptymalizowany pod wyszukiwarki. Warto wziąć pod uwagę także frazy kluczowe – czy pozycjonowane słowa występują w treściach, a jeśli tak, to w jaki sposób (jak gęsto) zostały w nich zamieszczone. Równie ważne są elementy graficzne i filmowe, dlatego też powinno się przeanalizować, czy zdjęcia i obrazy na stronie mają uzupełnione atrybuty alt, a filmy video są responsywne oraz szybko się ładują.

Profil linków

Jednym z najistotniejszych elementów do przeanalizowania podczas audytu SEO jest profil linków. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, należy oszacować liczbę oraz jakość odnośników, które prowadzą do witryny, a także sprawdzić typy anchorów oraz atrybutów follow i nofollow użytych w URL-ach. W sytuacji, gdy niektóre linki są niewartościowe z punktu widzenia wyszukiwarek, zaleca się ich usunięcie, aby nie zaszkodziły widoczności i pozycjom strony.

Media społecznościowe

Znaczącą kwestią szczególnie w przypadku przedsiębiorstw, które prowadzą działalność lokalną, jest założenie wizytówki Google Moja Firma, dzięki której mogą być one lepiej widoczne w wyszukiwarkach. Istotna jest także obecność w social media (przede wszystkim na Facebooku, ale również Instagramie czy Twitterze, w zależności od branży i grupy docelowej), dlatego też przeprowadzając audyt strony i wprowadzając zalecenia optymalizacyjne, warto je również wykonać na firmowym fanpage’u.

 

Ostatnie posty
na czym polega audyt SEO