Narzędzia służące do audytu SEO strony

 w Narzędzia

Eksperci SEO zazwyczaj do przygotowania audytu strony korzystają z autorskich narzędzi i aplikacji tworzonych na potrzeby wewnętrzne firmy, w której pracują. Jednakże nie znaczy to, że tylko tym sposobem można wykonać taką analizę, bowiem na rynku istnieje wiele narzędzi SEO, również bezpłatnych, dostępnych dla każdego.

Audyt SEO – narzędzia dla każdego

Bezpłatne narzędzia do audytu SEO dostępne w sieci wskażą słabe strony serwisu, które należy poprawić, aby zoptymalizowana strona działała efektywniej i przynosiła upragnione konwersje. Trzeba się niestety liczyć z tym, że raport wygenerowany dzięki tego typu aplikacjom nie będzie tak wnikliwy, jak ten stworzony przez specjalistów SEO, jednakże bez trudu wskaże ważne elementy, na które należy zwrócić uwagę, optymalizując witrynę. Z których narzędzi SEO warto korzystać?

Wtyczka Lighthouse od Google

Lighthouse to bezpłatne rozszerzenie od Google’a do przeglądarki Chrome, które umożliwia wykonanie podstawowych analiz dotyczących jakości serwisu, w tym przede wszystkim jej wydajności oraz dostosowania do potrzeb userów i wymogów wyszukiwarek. Wtyczka sprawdza poziom optymalizacji kodu strony, oblicza czas ładowania skryptów, weryfikuje zgodność serwisu pod kątem technologii Progressive Web Apps, analizuje witrynę w zakresie jej użyteczności dla odbiorcy (m.in. strukturę i kolorystykę strony, rozmieszczenie treści, tytuły konkretnych sekcji itp.), a także pokazuje dobre praktyki dotyczące zwiększania widoczności serwisu, np. zastosowanie protokołu HTTPS.

SEOptimer

Równie popularnym narzędziem do audytu jest darmowy SEOptimer. Jego użycie jest bardzo proste, a uzyskanie raportu (który można zresztą wygenerować do pliku .pdf) zajmuje dosłownie kilka sekund. Po wpisaniu w odpowiednie pole konkretnego adresu www, system dokonuje analizy witryny i tworzy raport, który zawiera dane dotyczące m.in. poprawności formatowania, występujących na stronie nagłówków i meta danych, informacji o wychodzących i przychodzących linkach czy powiązań z social media. Z narzędzia można korzystać z poziomu strony producenta albo z wtyczki, którą można stosować we wszystkich najpopularniejszych internetowych przeglądarkach.

Screaming Frog

Program Screaming Frog to specjalistyczne, rozbudowane narzędzie, które umożliwia przeskanowanie konkretnej strony www pod kątem najważniejszych elementów, które mają duży wpływ na skuteczne pozycjonowanie i pozycję witryny w wyszukiwarce. Narzędzie w wersji bezpłatnej dostępne jest jedynie dla małych i średniej wielkości witryn, ponieważ w przypadku dużych serwisów (o wielkości powyżej 500 podstron) można korzystać jedynie z wersji płatnej. Aplikacja posiada przyjazny interfejs i charakteryzuje się możliwością częstych aktualizacji oraz szybkiego eksportu stron.

Xenu Link Sleuth

Kolejnym profesjonalnym narzędziem jest Xenu Link Sleuth. To bezpłatny program, który powstał z myślą o sprawdzeniu w witrynie linków nieaktywnych, ale zawiera również sporo innych przydatnych funkcji. Służy bowiem także do analizowania stylów CSS, apletów Java, zdjęć oraz innego typu elementów.

Found SEO Audit Tool

Następnym polecanym narzędziem do analizy witryny jest Found SEO Audit Tool. To intuicyjny w użyciu, przydatny program, pokazujący m.in. dokładne informacje dotyczące meta danych, nagłówków czy przekierowań URL-i. Zawiera też ostrzeżenia, nad którymi warto popracować oraz błędy, które należałoby jak najszybciej poprawić. Aplikacja umożliwia wygenerowanie raportu w pliku w rozszerzeniu .pdf.

Wildshark SEO Spider

Wykonując analizę SEO witryny, warto skorzystać również z narzędzia Wildshark. Pozwala ono na przejrzenie głównych elementów strony, które mają realny wpływ na jej pozycję w wyszukiwarkach, takich jak m.in. nagłówki, meta dane, błędy i ostrzeżenia itp. Mankamentem aplikacji jest niestety niemożność zapisania projektów.

Wykonanie audytu samodzielnie czy przez profesjonalistów?

Jak można zauważyć, w internecie dostępnych jest wiele narzędzi i programów służących do analizowania witryn pod kątem SEO. Można się zatem zastanawiać, czy lepiej przeprowadzić audyt samodzielnie, czy też zlecić jego wykonanie profesjonalnej agencji marketingowej. Robiąc analizę własnoręcznie, z pewnością zaoszczędzimy pieniądze, jednakże warto mieć na uwadze, że agencje SEO często posiadają własne, firmowe narzędzia, dzięki którym mogą wykonać zaawansowane, kompleksowe raporty, jakich zapewne nie wykonamy przy pomocy bezpłatnych programów. Własnoręczny audyt SEO to dobre rozwiązanie w przypadku niedużych witryn, niewymagających wnikliwej i rozbudowanej analizy, natomiast dla dużych portali, serwisów czy sklepów internetowych składających się z setek, jak nie z tysięcy podstron, lepszym wyborem z pewnością będzie powierzenie audytu specjaliście. Eksperci SEO posiadają nie tylko doświadczenie w tej dziedzinie, ale również, z racji zajmowania się zawodowo wykonywaniem audytów, znają najbardziej aktualne wytyczne i trendy dotyczące optymalizacji witryn pod kątem skutecznego pozycjonowania.

Ostatnie posty
darmowe strony do audytu SEO